evigajag.blogg.se

Om min vardag, där jag lever familjeliv med make och son, bakar, äter, tränar, shoppar och mycket annat!

Bakdags igen

Publicerad 2014-04-01 13:59:30 i Allmänt, Bakat,

Igår fick jag äntligen tillfälle att baka igen! Testade på att göra surdegsfrallor! Hann börja baka innan jag insåg att min jäst var möglig, så jag fick lägga all tillit till surdegen. Vilket gjorde att frallorna inte jäste så mycket, och därför blev rätt kompakta... Men dom blev goda i alla fall! :)
250 g surdeg på råg.
450 g vatten
(10 g jäst - som jag hoppade över)
15 g havssalt
En sked honung
835 g vetemjöl special.
 
Blanda allt i maskin, låt den knåda 15 minuter.
Vila degen 30 minuter. Forma ca 15 frallor (jag gjorde 12 för att få lite storlek utan jästen) och låt dem jäsa på plåt under duk i 2 timmar (min deg blev ganska kladdig, så jag siktade på lite mjöl först). Grädda ca 15 minuter på 225 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eva

En nybliven mamma vars vardag är full med med familjeliv, bakning, matlagning, träning, underhållning och en massa annat!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela