evigajag.blogg.se

Om min vardag, där jag lever familjeliv med make och son, bakar, äter, tränar, shoppar och mycket annat!

Receptet på ölbrödet

Publicerad 2014-01-08 22:00:34 i Allmänt, Bakat, Recept,

Ingos Ölbröd

4,5 dl mjölk (gärna fet)
50 gram bakjäst (för bröd)
5 dl drav (krossade kornämnen från ölbryggning)
3 dl rågsikt
9 dl vetemjöl (+ lite till utbakning)
1/2 dl flytande honung eller sirap
2 tsk salt
2 tsk malda pomeransskal
 
Värm mjölken till jummet (något mindre än fingervarmt) och smula ner jästen. Rör tills den löst sig helt.
Blanda i resten av ingredienserna, sist mjölet. 
Knåda samman degen tills den känns smidig, men lite kladdig.Strö öher lite mjöl och jäs under duk i ca 40 minuter. 
Forma 2 limpor, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och jäs på nytt under duk i ca 30 minuter. 
Skåra bröden med en kniv (bara för utseendets skull).
Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter på 200 grader. När brödet fått fin färg kan man lägga aluminiumfolie på dem för att undvika att de blir brända.
Jag testade att jäsa under plastfolie, men tycker det funkade bättre med en kökshandduk! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eva

En nybliven mamma vars vardag är full med med familjeliv, bakning, matlagning, träning, underhållning och en massa annat!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela